1 calorie… 2 calorie… 3 calorie…

Wanneer het op gezond eten aankomt, moet ik je eerlijk zeggen dat ik daarbij nooit specifiek naar calorieën kijk. En sommigen vinden dat heel vreemd. Ik eerlijk gezegd ook wel. Dus daar heb ik eens over nagedacht. Waarom kijk ik nooit naar de calorieën die op de verpakking van een product staan? Daar gaan we het eens over hebben en tevens bespreken we een van mijn favoriete calorierijke producten!

Even over die calorieën, want vaak worden er twee termen door elkaar gebruikt. Het woord calorieën verwijst naar een eenheid, de hoeveel energie die een product bevat. En net zoals we meters en centimeters hebben, zijn er calorieën en kilocalorieën. De hoeveelheid energie wordt altijd weergegeven in kcal. (kilocalorieën). Dus als er wordt gesproken van 2.000 calorieën per dag, dan gaat dat over 2.000 kilocalorieën. (2000 x 1000 = 2.000.000 calorieën dus). Veel te veel nullen en kilocalorieën rolt ook niet lekker over de tong. Vandaar dat er vaak alleen wordt gesproken over calorieën en kcal wordt geschreven.

Ik heb het wel een tijdje gedaan, calorieën tellen. Voornamelijk om te leren in welke producten nou veel of weinig calorieën zitten. Als we nou eens kijken naar twee van mijn favoriete broodbeleggen; pindakaas en hüttenkäse. Een portie pindakaas voor je boterham is ongeveer 15 gram. (Vind ik persoonlijk erg weinig, want ik smeer mijn boterham altijd lekker vol), maar toch gaan we werken met die 15 gram. 15 gram Calvé pindakaas naturel bevat 99,6 kcal, vervolgens bevat de Calvé Pindakaas light, per 15 gram 79,9 kcal. Dan heb je het over zulke kleine verschillen, dat het op basis van calorieën wat mij betreft niet veel uitmaakt. Gaan we kijken naar hüttenkäse dan heb je het over 13,8 kcal per 15 gram. En dat is qua calorieën een duidelijk verschil. Een volkoren boterham met naturel pindakaas is dan ongeveer 180 kcal en diezelfde boterham met hüttenkäse bevat 94 kcal. Dan spreek je over bijna het dubbele!

Nou ik hoop dat je al net zo gek geworden bent als ik van al dat rekenen. Los van het feit dat calorieën tellen in mijn ogen geen leuke bezigheid is, zegt het niet gelijk wat over de voedingstoffen die er in zitten. Neem nou de Calvé pindakaas. Daar is ook een light versie van! Top, want light = goed. Toch? Per 15 gram pindakaas bevat de naturel versie 99,6 kcal en de light variant 79,9 kcal. Gaan we nou eens inzoomen op de ingrediëntenlijst, dan zie maltodextrine als tweede ingrediënt staan. Maltodextrine is een suikervorm. De naturel pindakaas bestaat alleen uit pinda’s, plantaardige oliën en vetten en uit zout. Dus dit product is vetter dan de light en heeft daarom meer kcal, maar bevat dus geen toegevoegde suikers. Ik kies dan liever voor een product zonder toegevoegde suikers.

Dus tja… wat zeggen die calorieën nou precies.

Ik denk dat het belangrijk is, dat je producten kiest die je voeden en niet alleen maar vullen. En daarbij hoort vooral kijken naar de ingrediënten die in een product zitten. Dus een broodje met hüttenkäse, gerookte vette zalm, komkommer en kruiden mag dan hoog in calorieën zitten. Het is ook zeker heel voedzaam voor ons lijf. En zo is een cracker met pindakaas en banaan dat ook. Soms wil je het één en soms het ander. Ik wil het alleen kiezen op basis van waar ik zin in heb. Niet wat volgens rekenregels er nog wel bij mag en wat niet.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.